Made Different = Think Different

Made Different = Think Different

Enkel het optimale gebruik van ieders creativiteit creëert de nodige innovaties om uit te groeien tot Fabriek van de Toekomst

Hoezo, bedreiging ?        

Het is ondertussen genoegzaam bekend dat er een heleboel bedreigingen op ons afkomen. Recent nog wees een studie van het consulting bureau Roland Berger op het jaar na jaar dalen van het aandeel van de industrie in de totale gegenereerde toegevoegde waarde van een land. Daaraan gekoppeld neemt het aantal jobs in de industrie de laatste 20 jaren stelselmatig af. Er tekenen zich echter nieuwe ontwikkelingen af die – mits goed aangepakt - een heleboel kansen voor de industrie kunnen creëren. Zeker wanneer onze industriële bedrijven meer en meer inzetten op het ontwikkelen, maken en leveren van producten met veel toegevoegde waarde waarvoor de klant bereid is te betalen.

Zo ontwikkelt en produceert Newtec, een Oost-Vlaamse KMO met vestigingen over de hele wereld, steeds meer geavanceerde apparatuur om satellietsignalen over te brengen. Over de hele wereld kijken elke dag 2 miljard mensen naar TV dankzij apparatuur van Newtec. De onderneming stelt zich steeds opnieuw als uitdaging om technologie te ontwikkelen die de sector helemaal door elkaar schudt. Daardoor kan het de concurrentie steeds een stap voor blijven en verhoogt het eveneens het concurrentievermogen van zijn klanten De ontwikkelingen van innoverende toepassingen zit dan ook in het DNA van de onderneming, die startte als onderzoekscentrum voor de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Made Different

Made Different biedt ondernemers via 7 geïntegreerde transformaties een aanpak aan ter creatie van toekomstbestendige en lokaal verankerde Fabrieken van de Toekomst. Industry 4.0 , met zijn dominante technologieën IT, electronica en robotics, biedt een belangrijke inspirerende factor en reikt nieuwe elementen aan in de creatie van slimme, digitale en genetwerkte fabrieken. (Massa)productie op maat van de klant kan opnieuw voor industriële groei zorgen ! Duitsland, Zweden en Oostenrijk tonen alvast de weg…

Dentsply, een Belgische producent van lokaal ontwikkelde hoogwaardige draagstructuren voor tandprotheses en hulpmiddelen voor dentale implantaten, besliste recent om - gespreid over de komende drie jaar - minstens 5 miljoen euro te investeren in innovatieve digitale en genetwerkte technologie waaronder metaal 3D printers. In de investering werden bovendien expliciet middelen vrijgemaakt voor een doorgedreven opleiding van het personeel.

Think Different

Aanpassings- en innovatievermogen vormen de belangrijkste succesfactoren. Organisatievormen, processen en competenties dienen radicaal her-dacht en ‘re-engineered’ te worden. Inzetten op nieuwe sociale en technische competenties wordt cruciaal. Elke onderneming dient duidelijke doorbraakkeuzes te maken waarmee ze zich duurzaam kan onderscheiden in de markt.

Philips Turnhout op haar beurt, besliste twee jaar geleden om de aanwezige engineering en productiekennis  ten dienste te stellen van andere maakbedrijven. De producten van het  bedrijf bevinden zich immers in de maturiteitsfase, waardoor Philips  steeds meer zal geconfronteerd worden met een overcapaciteit aan ervaren ontwikkelaars en doorwinterde productiekrachten. Philips koos daarom resoluut voor de uitbouw van een Open Manufacturing Campus, en stelt hiervoor sinds kort twee gerenoveerde, modulaire productiegebouwen ter beschikking. Maakbedrijven kunnen zich hier op huurbasis komen vestigen en tegelijk ‘intappen’ op de jarenlange ontwikkel- en productie-ervaring van de Philips medewerkers. Omgekeerd kunnen de nieuwe bedrijven met hun bedrijfsspecifieke skills en competenties de Philips medewerkers inspireren. Van een win-win gesproken !

Wil u ook weten welke bedrijven zichzelf ondertussen getransformeerd hebben tot Fabriek van de Toekomst ? Kom dan zeker naar het Made Different Award event op 3 februari !

Deel dit artikel