Ontex mikt op unieke productmix, ondersteund door proces- en productontwikkeling

Ontex mikt op unieke productmix, ondersteund door proces- en productontwikkeling

Sinds 4 februari telt België zeven fabrieken van de toekomst meer: Biobakkerij De Trog, E.D.&A., JTEKT Torsen Europe, Ontex, Punch Powertrain, TE Connectivity en Van Hoecke NV werden voor hun inspanningen beloond met dit label. Deze bedrijven investeerden de voorbije jaren zodanig in state-of-the-art productietechnologie, digitalisering, sociale innovatie en ecologie dat ze vandaag tot de top behoren. We zetten deze opmerkelijke ondernemingen een voor een in de kijker.

Maar liefst zeven bedrijven hebben na een assessmentproces de status van ‘Fabriek van de Toekomst‘ bereikt. Opvallend deze editie was dat de winnaars, behalve uit de klassieke technologische sectoren, uit de meest uiteenlopende branches kwamen: voeding, hout en hygiëne. Deze drie bedrijven hebben overigens dezelfde kenmerken: allen zijn het dynamische, innovatieve ondernemingen die het uitzonderlijk goed doen in deze economisch uitdagende tijden. Award-winnaar Ontex is een grote naam in producten voor persoonlijke hygiëne.

Het in Eeklo gevestigde bedrijf weet als vooruitstrevend productiebedrijf vlot in te spelen op wijzigende marktomstandigheden en wil ook in de toekomst een belangrijke rol vervullen in een wereldwijd productienetwerk.

Het bedrijf groeide op 40 jaar uit van matrascoverproducent tot wereldspeler in de productie van babyluiers, maandverbanden en incontinentieoplossingen. Op 23 hoogtechnologische lijnen worden er dagelijks miljoenen producten vervaardigd. Met meer dan 500 medewerkers is het één van de grootste werkgevers in zijn regio. De strategie? Een R&D gericht op een unieke productmix, ondersteund door proces- en productontwikkeling. Er werd de afgelopen jaren geïnvesteerd in geavanceerde productietechnologie, digitalisering, ecologie en sociale innovatie.

Ontex koos ervoor de wereldwijde R&D-afdeling voor bepaalde producten in de site van Eeklo te vestigen, wat resulteert in een praktische verankering van de innovatie-inspanningen in het productieproces. Daarnaast beschikt de onderneming er over een eigen engineering-departement dat machines ontwikkelt voor eigen gebruik. Dit stimuleert de efficiëntie en de ontwikkeling van nieuwe producten. zoals bijvoorbeeld het 3D-printen van machineonderdelen.

In de productontwikkeling staat de consument centraal. Diepgaand consumentenonderzoek laat de noden te begrijpen en vertalen in vindingrijke, op de consument afgestemde producten.

In productie werd einde-lijn-automatisering geïntroduceerd, wat leidde tot polyvalente medewerkers binnen multifunctionele, zelfsturende teams. Dankzij de automatisering worden de taken van de medewerkers zinvoller en fysiek minder belastend, zodat de mensen efficiënter in het productieproces kunnen worden betrokken. Ook Ontex gaat voor netwerking en open innovatie: het maakt deel uit van meerdere internationale samenwerkingsverbanden en industriële associaties.

Succesvolle innovatie drukt zich onder meer uit in een leverbetrouwbaarheid van 98,5 procent en 20 procent minder materiaalverbruik in luiers sinds 2009, met verbetering van de kwaliteit. De laatste jaren werd al fors geïnvesteerd in processen, machines en nieuwe technologieën, en ook de komende jaren wil Ontex verder groeien en innoveren. Zo start het onder meer een nieuwe productielijn voor broekjesluiers op.

In het kader van Made Different begeleiden Sirris en Agoria momenteel nog meer dan 200 andere bedrijven in hun transformatie naar Fabriek van de Toekomst. Deze bedrijven hebben momenteel één of meerdere transformaties lopen. Deze bedrijven zijn actief  in een brede waaier van sectoren: technologische industrie, voeding, textiel, papier, farmaceutica, transport, chemie, leder, meubel, medisch, bouw, … Het gaat zowel om kmo’s (66 procent) als grote ondernemingen (34 procent), verspreid over alle Vlaamse provincies. Sirris en Agoria schatten dat er tegen 2018 ongeveer 50 bedrijven het label ‘Factory of the future’ zullen verwerven. Tijdens deze termijn willen ze bovendien 500 bedrijven bereiken en begeleiden bij het realiseren van een of meerdere transformaties (terwijl de 50 Factories of the Future in alle zeven transformaties excelleren).

Deel dit artikel