Transformatie tot fabriek van de toekomst verloopt succesvol bij JTEKT Europe

Transformatie tot fabriek van de toekomst verloopt succesvol bij JTEKT Europe

 

Als fabrikant van auto-onderdelen zag JTEKT Europe met de komst van de crisis zich genoodzaakt het over een andere boeg te gooien en zowel productie als product opnieuw te bedenken. Een hele uitdaging, waarbij de nodige investeringen en R&D-inspanningen kwamen kijken, maar met een positief resultaat.

JTEKT Europe produceert gelimiteerde slipdifferentiëlen onder de naam Torsen, een referentie in de automobielsector. Die differentiëlen verdelen het motorvermogen over de voor- en de achterwielen of de linker- en de rechterwielen om voertuigen een betere dynamiek te verlenen.

In 2008 kreeg het bedrijf in Strépy-Bracquegnies door de crisis enkele klappen te verwerken: de prijzen bleken te hoog geworden voor de constructeurs die moesten besparen, de vraag naar SUV's daalde en de nieuwe reglementering rond CO2-emissies dreigde gevolgen te hebben op de plannen van de onderneming.  JTEKT Torsen Europe is namelijk fabrikant van mechanische differentiëlen, maar stond voor de crisis op het punt een elektronisch differentieel te lanceren, om tegemoet te komen aan de grote marktvraag die er toen was. Gezien zo'n differentieel een impact op het energieverbruik en dus ook op de  koolstofemissies heeft, zag men zich gedwongen terug te keren naar uitsluitend mechanische differentiëlen, die beter presteren en geen extra energie verbruiken.

Ken je klant

Een transformatie diende zich aan om in de toekomst terug sterker te staan. Voor JTEKT Europe  steunt  de fabriek van de toekomst in de eerste plaats op een perfecte kennis van de klant en zijn omgeving. Gezien de volledige productie wordt geëxporteerd, betekende dit dat men zich moest kunnen onderscheiden door een meerwaarde te bieden aan klanten over de hele wereld: het compacte karakter van de producten, een matige prijs en technische en functionele kwaliteiten. Het bedrijf opteerde voor de verkoop van een functie en een service op die functie.

Daarom focust JTEKT Torsen Europe op het high-endgamma. De strategie bestaat erin om begeleiding te bieden aan constructeurs die de voertuigen voor hun klanten willen personaliseren. De differentiëlen kunnen hierbij een doorslaggevende optie zijn, een heus verkoopargument. Een voorbeeld daarvan is de Peugeot RCZ R.

Ingrepen in productie

In de fabriek wordt niet alleen hard gewerkt om de klant een hogere waarde te bieden, ook spaarzaam produceren is belangrijk. Daarom streeft men naar zo duurzaam mogelijke fabricagemethodes, waarbij gewerkt wordt op verschillende fronten: grondstofverbruik, energieverbruik, materialen,  ...

Deze drivers vormen de hoekstenen waarop de transformaties in het Made Different project gebaseerd zijn. JTEKT greep deze transformaties dan ook aan om ingrijpende veranderingen in hun productie door te voeren en voor de periode 2011-2014 werden twee investeringsplannen voor een bedrag van zeven miljoen euro gelanceerd. De productielijnen werden verkort en er werden robots ingezet. Verschillende machines zijn multifunctioneel geworden en kunnen nu meer taken uitvoeren op hetzelfde onderdeel. hiervoor werden onderdelen herontworpen en nieuwe gereedschappen uitgedacht. Het resultaat: de productietijd is verkort, wat neerkomt op een lager verbruik van energie en smeermiddelen, minder maintenance, ...

Het belang van R&D

Het R&D-departement heeft een doorslaggevende rol gespeeld in die verbeteringen. Het departement telt een twintigtal medewerkers die zich zowel over de processen als over de eigenlijke producten buigen. Tegelijk werken ze ook nauw samen met de autoconstructeurs, zodat men al vroeg op de hoogte is van nieuwe modellen. In het eigenlijke productontwerp zijn verschillende innovaties doorgevoerd. Zo hebben verschillende elementen van de differentiëlen meer dan één functie en wordt de behuizing anders geproduceerd.

Meten is weten

Dankzij een flexibele productie kan niet alleen snel gereageerd worden op veranderende omstadigheden, het is ook mogelijk eventuele afwijkingen snel te corrigeren. Daarom worden alle onderdelen voortdurend en helemaal gecontroleerd. Zodra de machine een afwijking detecteert, moet ze kunnen reageren en corrigeren.

Een volgende stap zal realtime maintenance zijn: door het gebruik van de machine permanent te monitoren worden rode zones, defecten en overmatig verbruik voorkomen. Door alle productiegegevens te verzamelen, nog meer gegevens te genereren en ze ook te kunnen verwerken, kan efficiënter worden geproduceerd.

De bijsturing bij JTEKTTorsen Europe werpt vruchten af: in 2008 werden in de fabriek 300.000 differentiëlen geproduceerd, in volle crisis nog 150.000 en in 2013 waren het er maar liefst 550.000.

Deze blogpost  is gebaseerd op een artikel uit Vraag&Aanbod. Lees het volledige artikel  hier.

Deel dit artikel