ABC blijft trouw aan 'made in Gent'

ABC blijft trouw aan 'made in Gent'

ABC blijft trouw aan 'made in Gent'

"Terwijl iedereen naar Azië vlucht, blijven wij bewust kiezen voor Made in Gent" klinkt het bij Anglo Belgian Coorporation (ABC). Eind 2012 vierde deze motorenfabrikant zijn honderdste verjaardag. Hoewel het momenteel geen schitterende tijden zijn voor de industrie, draait het Gentse bedrijf nog steeds op volle toeren en investeert het in de toekomst.

ABC, het Gentse familiebedrijf met 230 jobs aan de Wiedauwkaai, investeerde onlangs 40 miljoen euro in een nieuwe hal en portaalfreesmachines en lanceerde een nieuwe ecologische reeks dieselmotoren.  De Anglo Belgian Coorporation werd op 26 oktober 1912 opgericht in Gent door een groep Belgische investeerders met Engelse roots. ABC was één van de eerste die het patent van Duitse uitvinder Rudolf Diesel kocht om zelf dieselmotoren te kunnen maken. Het bedrijf maakt sindsdien traaglopende, zware dieselmotoren voornamelijk voor de scheepvaart, voor treinlocomotieven (o.a. NMBS en VOIGT) en voor krachtcentrales over heel de wereld. Elk jaar produceren ze ongeveer 150 motoren, goed voor een jaaromzet van 65 miljoen euro.

Oog voor markt en milieu

Ter ere van zijn honderdste verjaardag presenteerde ABC zijn gloednieuwe motor, de DL36, aan het grote publiek. Deze motor is niet alleen de krachtigste, maar ook de zuinigste en meest milieubewuste motor in haar soort. Met de energiezuinige 6- tot 8-cilinderlijnmotoren van ruim 5 m hoog, een gewicht van 56 ton en nominaal vermogen tot 3.600 kW kan men ook grotere schepen bedienen en zo hoopt men nieuwe markten aan te boren.

Sinds 2008 gelden er ook voor de uitstoot van scheepsdieselmotoren normen, zoals die van de International Maritime Organisation (IMO). Vooral de uitstoot van zwavel wordt hierdoor sterk aan banden gelegd en vele landen van de Emission Control Area’s (ECA) leggen deze eisen op. Deze verstrenging betekende een extra uitdaging voor de ABC-ontwerpers. Door toepassing van moderne technieken zoals de tweetrapsturbolader, EGR (exhaust gas recirculation) en een geoptimaliseerd common-rail injectiesysteem kon men de voorwaarden van de IMO-3 norm halen zonder gebruik te maken van een katalysator. Voor toepassingen waar de IMO-norm niet vereist is, zal een klassiek injectiesysteem beschikbaar blijven en kunnen naast diesel ook andere brandstoffen zoals 'dual fuel' (aardgas+diesel) en biobrandstof gebruikt worden.

Strategie van innovatie en investering

De dieselmotoren van ABC worden al honderd jaar volledig in de fabriek in Gent ontworpen en geassembleerd. De motorblokken worden ondermeer gegoten in de Franse gieterij Focast die ook deel uitmaakt van de ABC-groep, naast KBB Dresden, Pégard Andenne en Balliu Lokeren. Na iedere periode van economische recessie kon ABC dankzij innovatie en zinvolle investeringen het bedrijf telkens met succes verder zetten.

Door allerlei slimme ingrepen, zoals het recycleren van materialen,  kortere levertijden, duurzame energiebeleid en efficiënte trainingsprogramma’s, houdt men de werkingskosten laag, wat de concurrentie uit andere landen verkleint. ABC werkt regelmatig samen met lokale instellingen, zoals Sirris en de Gentse universiteit. Zo heeft men aan de Ugent onder andere de vorm van de verbrandingskamers kunnen optimaliseren aan de hand van complexe computersimulaties. Sirris speelde een belangrijke ondersteunende rol in de strategie van voortdurende innovatie, onder meer met het actieplan 'Made Different'.

Dit artikel kwam tot stand dankzij de projecten 

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Snelheid als competitief wapen” en ‘Vlaggenschepen voor fabrieken van de toekomst’ in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel