Automatisering en nieuwe producten verzekeren continue groei bij L-Door

Automatisering en nieuwe producten verzekeren continue groei bij L-Door

L-Door Group uit Liedekerke produceert zo'n 28 sectionaalpoorten per dag. Geen enkele heeft dezelfde kleur, korrel of glansgraad. Ook levering gebeurt razendsnel. Dit dankzij automatisering en een voortdurende zin voor innovatie.

Als producent van sectionaalpoorten bekleedt L-Door, dankzij zijn maatwerk in kleuren en formaten, een unieke positie op de Belgische markt. Het bedrijf biedt een totaalconcept – opmeten, produceren, plaatsen – en verzorgt dienst-na-verkoop en herstellingen. Levering gebeurt al na vier weken, ruim twee keer sneller dan het gros van de (grotere) buitenlandse concurrentie.

Het geheim van L-Door Group? De automatisatie van de productieflow: van de invoer en handling van sandwichpanelen, de zaagmachine en ID-codeprinter tot de CNC-machine die vensters snijdt en scharniergaten boort, de schuur- en ontvettingmachine en semiautomatische lakstraat. Tussen de verschillende bewerkingen zijn kwaliteitscontrolepunten aangebracht en op elk punt kan een nieuwe productie worden ingeschoven. L-Door heeft immers een 24-urenservice voor de industrie en moet in staat zijn, snel en tussen de andere producties door, een extra opdracht in de machine te schuiven.

Continue groei en nieuwe horizonten

Een nieuwe machine verdubbelde de capaciteit tot zo’n 9.000 poorten per jaar. De volgende stap is de automatisering van het magazijn. Het bedrijf groeide de laatste 5 jaar van 65 naar 135 medewerkers. L-Door kan een jaarlijkse groei van 6 procent realiseren en slaagt er bovendien in een groei van 6 procent te halen in nieuwe producten.

L-Door startte met stalen poorten. Daarna volgde sectionaalpoorten in hout en gevelbekleding rond de poort in verschillende materialen. Twee jaar geleden startte L-Door een eigen R&D-afdeling voor innovatief design. Zo zag onder meer een sectionaalpoort het licht die bijna onzichtbaar in de gevel is ingewerkt. Hiervoor is de onderneming op zoek naar een nieuwe markt. Ten slotte onderzoekt het ook de buitenlandse markt.

Dit artikel kwam tot stand dankzij de projecten "Snelheid als competitief wapen” en "Vlaggenschepen voor fabrieken van de toekomst in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel