De Keyzer zet in op automatisering, innovatie en ecologie

De Keyzer zet in op automatisering, innovatie en ecologie

Het productieconcept van meubelfabrikant De Keyzer laat toe om sterk gepersonaliseerde producten toch op industriële wijze te produceren.  Een troef hierbij is de sterk gecomputeriseerde aansturing van het volledige productieproces, gecombineerd met het doorgedreven vakmanschap van de medewerkers.

Familiebedrijf De Keyzer, gevestigd in Menen, is actief in de ontwikkeling, productie en verkoop van keuken- en badkamermeubilair en  in de realisatie van projectmeubilair (zoals bijv. de inrichting van cruiseschepen).

Digitale geautomatiseerde meubelfabriek

Artisanale productie heeft in de loop der jaren meer en meer plaats gemaakt voor een sterke digitalisering van de processen. Dit zorgt ervoor dat er men met minder fouten kan produceren en sneller en betrouwbaarder kan leveren. Investeringen elimineren  zo veel mogelijk belastende repetitieve productiehandelingen.

De gang van zaken vandaag:

  • De binnenhuisarchitect vertaalt zijn creativiteit in een digitaal ontwerp, dat al de belangrijkste informatie bevat voor het produceren van het order en het plaatsen van bestellingen bij externe leveranciers. 

  • De orderverwerker voegt de ontbrekende parameters toe en start de ontleding van een (groep) orders.  Eens de benodigde onderdelen bekend zijn, worden automatisch de bestellingen naar externe leveranciers en worden de productieorders zelf opgestart.   

  • Productieplanning en –aansturing gebeuren aan de hand van specifieke, voor het bedrijf geschreven planningssoftware.  Deze software zal na het in productie nemen van de bestelling op basis van de actuele bezetting van elke werkpost een verwachte afwerkingsdag van elk van de in productie gegeven orders afleveren. 

  • De digitale integratie gaat verder in de logistieke afhandeling en zelfs in de aftersalesorganisatie.

Onderscheidende kernwaarden 

Het bedrijf wil zich onderscheiden via de kernwoorden  'innovatie', 'passie' en 'creativiteit', zowel in de productgroepen als bij de 100 medewerkers.

Innovatie is een bedrijfsstrategie geworden, en dit niet alleen op het vlak van productontwikkeling. Zo wordt er met de innovatiekerngroep regelmatig gebrainstormd over nieuwe businessmodellen en wordt hiervoor samengewerkt met een netwerk van leveranciers, kennisinstellingen en externe designers.  Co-engineering en co-creatie zijn hierbij sleutelbegrippen.

Zo werd recent nog via samenwerking met meerdere partijen een nieuw concept van badkamermeubel gelanceerd met een 'smart mirror' (een dampvrije spiegel met temperatuur en vochtsensor), aangepaste verlichting en ingebouwde muziekinstallatie, om een extra comfortabele badkamer te creëren.

Oog voor ecologie 

Bijna de helft van de energiebehoefte wordt ingevuld met zonne-energie en ruim 80 procent van de  warmtebehoefte wordt vervuld via de recuperatie van houtafval.   Maar er  wordt vooral geïnvesteerd in het vermijden van energieverspilling door persluchtverliezen te beperken, energieverspillende verlichtingsbronnen te vervangen, werkplaatsen te isoleren, …

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Vlaggenschepen voor fabrieken van de toekomst”in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel