Digitale revolutie? We haven't seen anything yet!

Digitale revolutie? We haven't seen anything yet!

Auto's bestuurd door Google, Amazon bezorgt boodschappen aan huis, studeren via internet wordt de nieuwe norm, alledaagse voorwerpen communiceren met elkaar en sturen data door, ... De wereld lijkt aan hoge versnelling te veranderen. Toch staan we hiermee slechts aan het begin van de digitale revolutie, aldus IT-expert Peter Hinssen in Trends. Niet alleen het bedrijfsleven, ook onderwijs en andere domeinen zullen er door veranderen, en dit aan een razendsnel tempo.

Twee voorbeelden van evoluties die deze stelling demonstreren: apps en programma's voor smartphone of tablet vervangen postkantoren, boekenwinkels, platenzaken, krantenkiosken of degraderen ze tot nichespelers. Gps-toestellen hebben de stratenatlas in de auto vervangen, maar worden nu op hun beurt al vervangen door navigatie-apps voor en ingebouwde gps-functie in smartphones en tablets.

Steeds meer Belgen hebben tegenwoordig een smartphone of tablet en deze trend zet zich verder. In 2013 zou een op de twee Belgen een smartphone hebben. De opmars van tablets gaat nog harder. Deze 'digitale Zwitserse zakmessen' zullen waarschijnlijk nog meer bedrijven en activiteiten vervangen. Sommige ondernemingen zullen zich dus heel snel moeten bezinnen over welke toegevoegde waarde ze in de toekomst nog kunnen bieden. Heel wat onder hen zijn hier echter niet op voorbereid en dreigen de boot te missen of al gemist te hebben. Zelfs een bedrijf als Microsoft dat tot voor kort onaantastbaar leek, blijkt de opkomst van smartphones en tablets gemist te hebben. Uitgeverij Harper Collins, een van de grootste zes uitgevers ter wereld, kon wel op de digitale kar springen en haalt nu de helft van zijn omzet zit uit elektronische boeken. In enkele jaren tijd hebben e-readers en tablets immers voor die verschuiving gezorgd. Papieren boeken zullen waarschijnlijk niet verdwijnen, maar e-boeken zullen de dienst uitmaken.

Het blijft evenwel een risico om vroeg op een innovatie in te pikken. Bedrijven zullen dus verkeerde keuzes blijven maken of te vroeg op een nieuwe technologie inzetten of te lang wachten. Maar ze moeten zich aanpassen aan de almaar snellere innovatiecycli. Het probleem van traditionele bedrijven is dat ze meteen een allesomvattende oplossing willen en denken in termen van grote (dure!) projecten die niet mogen mislukken, vaak het budget overschrijden en een te lange ontwikkeling kennen. Eerder moeten ze overgaan naar de aanpak van (IT-)start-ups: deze flexibele bedrijven experimenteren continu, in een eerste fase op kleine schaal. Ook traditionele bedrijven zullen dus naar deze manier van werken moeten evolueren, willen ze overleven.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen

 

 

.

 

Deel dit artikel