Ford reduceert productie van plaatwerk prototypes van weken naar uren dankzij ISF

Ford reduceert productie van plaatwerk prototypes van weken naar uren dankzij ISF

Door het gebruik van ISF (incremental sheetmetal forming) slaagt Amerikaans autofabrikant Ford erin prototypes te maken met een kortere doorlooptijd dan conventionele processen.

Het stampen van plaatwerk is een zeer efficiënte vorm van produceren, waarmee honderden tot duizenden stuks per uur gemaakt kunnen worden. Echter is het maken van matrijzen voor dit proces een zeer tijdrovende en kostelijke zaak. Bij het omstellen van de productie naar nieuwe onderdelen is dit lastig op zich, maar kan dit afgeschreven worden over zeer grote reeksen. Bij de productie van prototypes is het wekenlange wachten echter zeer storend. Daarom is het Ford Research and Innovation Center in Dearborn, Michigan, gestart met de implementatie van ISF.

ISF (Incremental Sheetmetal Forming) staat voor een aantal innovatieve, flexibele omvormprocessen, waarbij plaatmateriaal gevormd kan worden tot een brede variëteit aan geometrieën, en dit zonder de noodzaak aan dure, specifieke tooling. Dit laat toe onderdelen te fabriceren in uren in plaats van weken.

ISF in Europa

Sirris voert momenteel samen met KU Leuven en Fraunhofer IWU een onderzoeksproject uit naar ISF. Dit project spitst zich toe op drie uitdagingen: het gebruik van ISF voor nieuwe materialen, de combinatie met bestaande processen en kennisoverdracht van deze innovatieve technologie naar de industrie. Momenteel wordt deze technologie al met succes toegepast voor aluminium en ‘zachte’ staalsoorten. De oppervlaktekwaliteit kan desgewenst relatief hoog zijn, wat ook toelaat aan esthetische eisen te voldoen.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Doorbraaktechnologie voor een Vlaamse maakindustrie met toekomst” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

 

Deel dit artikel