Klantgericht, want human centered, en ook omgekeerd: De case van VW Dresden

Klantgericht, want human centered, en ook omgekeerd: De case van VW Dresden

VW heeft in Dresden midden in de stad een fabriek waar de Phaeton wordt gebouwd. De Phaeton is het luxemodel van het merk en wordt gebouwd in een evenzo exclusieve organisatie. Pal in het stadscentrum staat een glazen productiehal waar vakmanschap en een flexibele arbeidsorganisatie de dienst maken. De arbeidsorganisatie in ‘der gläsernen manufaktur’ is in die mate flexibel dat je als klant zelf een rol kan opnemen in de assemblage van je wagen. Bij VW in Dresden is het niet ongewoon dat klanten een handje komen toesteken aan de assemblage van hun wagen. De assemblagehal waar de Phaeton wordt gemaakt roept nog weinig herinneringen op aan de Fordistische lopende band daterend van de eerste helft van de 20eE. De productietechnologie in Dresden is uiterst geavanceerd  maar staat bovenal ten dienste van de arbeiders en niet omgekeerd. De robots en conveyors zijn ‘smart’ in vele opzichten, maar de regie ligt steeds bij de mensen en nooit exclusief bij de technologie. Ter bekrachtiging van die idee dragen de werknemers geen arbeidersblauw of werkmansgrijze overalls maar wel wetenschappelijk aandoende witte kleding.

Arbeiders zijn niet gebonden aan geïsoleerde enkelvoudige bewerkingen in het proces. Zij wenden integendeel hun vakmanschap aan om het proces te bemeesteren en om van elke wagen “ein individuel Gefertigtes Meisterstuck” te maken. De nadruk bij de assemblage ligt dus op vakmanschap en dat komt ook tot uiting in de arbeidsorganisatie die VW in Dresden neergezet heeft. Geen complexe en lang uitgerekte productielijnen, maar wel eenvoudige compacte productiehallen waarin zich een overzichtelijk proces ontrolt. De Phaeton wordt gemaakt in een naar automobielnormen erg bijzondere arbeidsorganisatie: mensen en niet de ketting van de productielijn sturen de processen in deze glazen fabriek.

http://www.atissuejournal.com/2012/03/19/vws-transparent-factory/

Auteur: Seth Maenen, Flanders Synergy. Seth.Maenen@flanderssynergy.be

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst" in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen. Aan dit project werken de volgende partners mee: Flanders’ Synergy, Universiteit Antwerpen, Agoria en Sirris.

 

Deel dit artikel