Newtec past digitaal Factory of the Future concept toe

Newtec past digitaal Factory of the Future concept toe

Digital transformation - case study 2: De toepassing van het digitale 'factory of the future'-concept resulteerde bij Newtec in een enorme toename van arbeidsproductiviteit en personeelsbetrokkenheid.

Beschrijving

Newtec is als hoogtechnologisch Belgisch bedrijf al zo'n 30 jaar gespecialiseerd in design, ontwikkeling en productie van satellietcommunicatieapparatuur. De fabriek in Erpe-Mere focust op het productierijp maken van nieuwe producten in een high mix/low volume-markt. 

Producten worden wereldwijd op maat van de individuele klant aangeboden. Dankzij Newtecs technologie in de transmissieketen kunnen meer dan drie miljard mensen iedere dag tv kijken.

Uitdagingen

Hoe kan Newtec continu zijn producten en processen innoveren om zijn marktleiderspositie te behouden?

Hoe kan de Newtec-fabriek te Erpe-Mere uitgroeien tot spilfiguur binnen een wereldwijd netwerk van leveranciers en partners ?

Aanpak

Newtec voelde enkele jaren geleden de noodzaak om in het kader van de bedrijfstransformatie zijn kernvaardigheden verder uit te bouwen volgens de leuze: 'Think and Act Digital'.

Een cruciale factor hierbij is 'kennisdeling'. “Kennis = macht” geldt niet meer wegens Newtecs globale aanwezigheid. Belangrijker daarentegen is wat men doet met die kennis; dat maakt het verschil. Men moet kennis slim combineren om iets nieuws te bekomen

 

Project highlights

Newtec installeerde een cultuur van continue verbetering, waarbij telkens geprobeerd wordt beter te doen dan bij vorige producties, zowel op het niveau van kwaliteit als op dat van kosten.

In het verleden focuste Newtec zich hoofdzakelijk op zijn eigen technologie, maar dit wordt vandaag steeds meer aangevuld met capaciteiten van partners, zowel in de eigen producten als in het productieproces.

Om deze cultuur in te bedden in de organisatie werden cross-trainingen voorzien voor medewerkers in alle afdelingen. Dit geeft Newtec meer flexibiliteit en maakt het mogelijk om de volledige operationele flow te optimaliseren.

Bij de implementatie van ‘value stream mapping’ maakte Newtec eerst de keuzes die ten voordele waren van zijn klanten. Dit is een uitstekende manier om te werken, want zo profiteerde de klant onmiddellijk van het geleverde werk.

Newtec koos ervoor om zijn IT-departement te reorganiseren tot een IBQ team  – IT, Business Process Management and Quality.

Uiteindelijk leidde dit tot de introductie van het 'Customer Centric Operations'-concept: een platform dat klantendata capteert en gebruikt om de processen te optimaliseren. Newtec opteert hier voor een CRM-systeem, waarbij de verkoopskracht de begin- en eindtool is. Alles wordt in gestandaardiseerde diensten gegoten, die zowel fysiek als digitaal worden gecombineerd doorheen alle processen.

 

Meer lezen over deze digitale tranformatie? Lees verder op de website van Agoria

 

Contact: Geert Jacobs, Innovation - Agoria

Deel dit artikel