Workshop over waardecreatie door strategische partnerships

Workshop over waardecreatie door strategische partnerships

Het wordt voor individuele ondernemingen steeds moeilijker om kansen voor incrementele of doorbraakinnovaties op te pikken, te begrijpen en te benutten. En economisch gezien hebben ze er al evenmin baat bij om dat te proberen. Als gevolg daarvan stappen ze in netwerken van verschillende actoren, waarvan de complexiteit toeneemt naargelang van het soort doelstelling dat ze willen bereiken. Welke soorten strategische netwerken zien we vandaag? En welke skills moeten ondernemingen ontwikkelen om die relaties te managen?

Tijdens een interactief event over de genetwerkte fabriek op 18 maart 2015 in Antwerpen zullen drie inspirerende sprekers hun licht laten schijnen over verschillende samenwerkingsvormen. De deelnemers zullen er ook hun ervaringen kunnen delen en vernemen welk type netwerk ze zouden moeten beogen én welke skills ze moeten ontwikkelen om er voordeel uit te halen.

Paul Matthyssens, decaan van de Antwerp Management School, is hoogleraar Strategisch Management. Zijn onderzoek is gericht op strategische relaties tussen koper en leverancier, strategieën voor waardecreatie, marktstrategie en strategische innovatie. Professor Matthyssens zal tijdens het netwerkevent het theoretische kader schetsen en de discussie leiden.

 

Uitgenodigde sprekers

John Blankendaal is CEO van Brainport Industries, een ecosysteem van Nederlandse hightechleveranciers.

Hij zal aantonen hoe slimme partnerships de professionaliteit en het concurrentievoordeel in de hele OEM-toeleveringsketen kunnen vergroten.

Jérôme Ravoet is Head of Engineering bij SABCA, een van de grootste spelers in de Belgische luchtvaartindustrie. 

Hij zal uitleggen hoe SABCA erin slaagt om kwaliteit te leveren door vanaf de prilste ontwerpfase intensief samen te werken met zijn klanten (waaronder Dassault Aviation en Airbus).

Marc Hufkens is medeoprichter en voorzitter van Flanders Bike Valley, een bottom-up cluster voor de rijwielindustrie. 

Hij zal vertellen hoe Flanders Bike Valley fungeert als een open-innovatiecentrum voor meer dan 25 lidbedrijven en organisaties m.b.t. onderwerpen zoals mobiliteit, sport, veiligheid & gezondheid en toerisme.

 

Programma

13:30: Aanmelding

14:00: Inleiding en theoretisch kader door prof. Paul Matthyssens (Antwerp Management School )

14:30: INSPIRATIE door cases

  • John Blankendaal (Brainport Industries)

  • Jérôme Ravoet (SABCA)

  • Marc Hufkens (Flanders Bike Valley)

15:40: Koffiepauze

16:00: ACTION door discussie

De deelnemers krijgen de gelegenheid ervaringen te delen en voorbeelden van beste praktijken te bespreken met de sprekers en de andere deelnemers over skills voor het managen van partnerships.

17:30: Netwerkreceptie

18:30: Einde

 

Schrijf zo vlug mogelijk in want het aantal plaatsen wordt beperkt om een actieve discussie mogelijk te maken.

Werktaal: Engels.

De workshop zal plaatsvinden in het AMS Lab, een creatieve ruimte in de historische kelder van de Antwerp Management School, die het uittesten van ideeën, brainstorming en interactie tussen de deelnemers stimuleert.

 

Plaats

Antwerp Management School

Sint-Jacobsmarkt 9-13

2000 Antwerpen

 

Deze workshop wordt georganiseerd in het kader van het Made Different-project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst" met steun van