Bio Bakkerij De Trog zet met succes smart glasses in voor order picking

Bio Bakkerij De Trog zet met succes smart glasses in voor order picking

Om efficiënt en zonder fouten bestellingen voor zijn verkooppunten klaar te maken, gebruikt Bio Bakkerij De Trog als eerste voedingsbedrijf in ons land een intelligente bril in hun distributiecentrum. En niet zonder resultaat: de foutenmarge ligt twee derde lager en de bestellingen zijn tot 30 procent sneller klaar.

Een intelligente bril of smart glasses is een draagbare computer die je opzet als een bril. Via een schermpje ter hoogte van het oog krijgt de gebruiker informatie te zien. Het grote voordeel hierbij is dat je kan communiceren met internet via stemcommando’s of touch knoppen. Het best bekende voorbeeld is de ‘Google Glass’, maar deze is vandaag nog niet commercieel beschikbaar in Europa.

Handenvrije oplossing

Dat er nog andere spelers zijn, ontging De Trog niet. Het Ieperse bedrijf wilde het aantal fouten bij order picking reduceren en had al in 2013 geëxperimenteerd met de ontwikkeling van een tabletapplicatie om bestellingen te sorteren via het inlezen van QR-codes. Het nadeel van deze werkwijze was dat de medewerkers niet handenvrij konden werken. De overstap naar handenvrij werd mogelijk toen het Amerikaanse Vuzix eind 2013 de M100 SmartGlasses lanceerde. Aangezien zowel de tablet als de bril op Android draaien, waren er slechts minieme aanpassingen nodig om over te stappen naar een handenvrije oplossing. De toepassing waarmee De Trog nu werkt, heet ‘Smartpick’ en is van Belgische makelij.

Het draagbare toestel met display kan bevestigd worden achter het oor. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van een eigen bril, een veiligheidsbril of het kan zelfs zonder bril.Dankzij de technologie krijgen logistieke medewerkers hun instructies via het schermpje en kunnen ze volledig handenvrij werken. Een geïntegreerde HD-camera in de bril registreert tijdens het werk de 2D-codes op de pickinglocaties, waardoor niet meer gewerkt moet worden met lijsten op papier of een handscanner en de kans op fouten haast onbestaande wordt. Door met de bril naar de code te kijken, ziet de gebruiker de nodige informatie over het aantal benodigde items verschijnen.

Ideaal voor complex distributiesysteem

Deze nieuwe manier van werken bleek de gepaste oplossing voor het grote assortiment aan producten en het grote aantal klanten met relatief kleine bestellingen dat de onderneming elke dag moet verwerken. Bovendien vergt de oplossing een minimum aan infrastructuur, wat deze automatiseringsoplossing zeer flexibel maakt. Bovendien heeft de technologie een lage leercurve.

Het aantal fouten kon dankzij de introductie van de smart glasses in korte tijd met zowat twee derde worden teruggebracht. Bovendien zijn de bestellingen tot 30 procent sneller klaar en is het veiliger werken, gezien beide handen vrij zijn.

Benieuwd of de Smartpick het orderpickingproces ook in uw bedrijf kan verbeteren? U kunt de Smartpick-bril testen bij Sirris in Diepenbeek! Neem voor meer info  contact op met Bart Verlinden.

Deel dit artikel