Zijn experiment en snelheid in ontwikkeling sleutels tot succes?

Zijn experiment en snelheid in ontwikkeling sleutels tot succes?

Experts van Made Different woonden op 22 en 23 mei de 2013 MIT Vienna Conference 'Remaking Manufacturing' bij. Steven Spear, Senior Lecturer aan de MIT Sloan School of Management en senior fellow aan het Institure for Healthcare Improvement, illustreert hoe experimenten leiden tot succes.

De spreker vertrekt vanuit een interessante vraag voor elk bedrijf: "Wat zou in jouw bedrijfstak de beloning zijn om goed – great – te zijn?" Het goed doen kan dan staan voor bijvoorbeeld dubbel zo snel producten ontwikkelen, maar ook  'Fabriek van de Toekomst" zijn.

Bedrijven uit dezelfde bedrijfstak die dezelfde basistechnologie gebruiken en zich richten op dezelfde markt kunnen hoe dan ook grote verschillen in performantie vertonen. Vergelijk bijvoorbeeld maar autobouwer Honda met Chrysler of fabrikant van computercomponenten Intel met Advanced Micro Devices. Door een combinatie van een lage kost, efficiëntie, stiptheid en reactievermogen kunnen sommige bedrijven efficiënter presteren. Spear gelooft dat een belangrijke reden waarom sommige bedrijven slagen waar andere falen, is dat de systemen waarvan we afhangen en waarvoor we verantwoordelijk zijn, veranderd zijn van eenvoudig en stabiel naar complex en dynamisch. Niet alle bedrijven hebben dit even goed onder de knie. Fabrikanten vertrouwen op een internationaal netwerk van leveranciers en krijgen te maken met wereldwijde concurrentie; allen doen ze inspanningen om de volgende baanbrekende optie of ontwerp te creëren. Het resultaat hiervan is dat hun bedrijfsactiviteit constant evolueert en snel beweegt.

Ontdekkingstocht

De overgang van systemen naar complex en dynamisch karakteriseert vandaag de meeste sectoren en dit vraagt om drastische veranderingen in management. Tenzij directies een methodisch systeem hebben voor ontwerp, uitvoering en verbetering, zal complexiteit elk voordeel gewonnen via nieuwe technologie overspoelen. Met een efficiënt systeem kan een enorm competitief voordeel worden gegarandeerd.

Het aspect 'discovery' in een businessomgeving is belangrijk en experimenten zijn cruciaal om tot nieuwe dingen te komen. Daarom moeten bedrijven op zoek gaan naar de personen die dit ontdekkingsproces kunnen versnellen en deze zo veel mogelijk ondersteunen. Ieder bedrijf start ergens op een bepaald niveau. Doorgroeien naar een hoger gemiddeld niveau of een 'great' niveau heeft veel te maken met het proces van 'discovery' beheersen. Even belangrijk is erachter komen hoe men dit kan versnellen.

De landing op de maan

Spear illustreerde deze gedachtegang met enkele voorbeelden. Zo slaan Neil Armstrongs gevleugelde woorden uit 1969 " That's one small step for man, one giant leap for mankind." op de maanlanding die slechts mogelijk gemaakt is door de gigantische technologische evolutie die de tien jaar ervoor gemaakt was. Deze grote evolutie was gebaseerd op een hele reeks kleine stappen of telkens 'beperkte', nieuwe experimenten die in een logische volgorde gepland waren. Deze experimenten waren samengebracht in drie programma’s: Mercury, Gemini en Apollo. In elk van deze programma’s waren er dan weer telkens een reeks experimenten. De missie onder de naam Apollo 11 – de landing op de maan - zou niet kunnen bestaan hebben zonder de 10 Apollo's die eraan vooraf gegaan zijn.

Dit artikel kwam tot stand dankzij het project "Via 7 sleuteltransformaties naar waardeketens voor de maakindustrie van de toekomst” in het kader van Vlaanderen in Actie en met steun van het Agentschap Ondernemen.

 

Deel dit artikel